רכישת כרטיסים

פעילויות חינוך

המסע של פאני

ד'- י״ב 94 דקות
מרצה: יורם שפירא / אמיר וולף / אלון גור אריה
מאושר סל תרבות ארצי

1943, צרפת תחת כיבוש גרמני. אמה של פאני בת ה-13 שולחת אותה ואת שתי אחיותיה לבית מחסה לילדים יהודים הרחק מפריס. הנאצים מגיעים גם לשם, והצוות מנסה לשלוח את הילדים, כולל פאני ואחיותיה, אל מעבר לגבול, לשווייץ. בדרך צצות בעיות והילדים מוצאים את עצמם לבד. האם יצליחו לעשות את הבלתי אפשרי ולשרוד?
"המסע של פאני" הוא דרמה תקופתית מצולמת להפליא, הכוללת צוות שחקנים שובה לב, מבוססת על אירועים אמיתיים ומספרת סיפור מעורר השראה על אומץ לב ותושייה.

למידע נוסף והזמנה

מנהיגות נוער בקולנוע הישראלי

ב' - י"ב משך הפעילות כשעה
מרצה: אמיר וולף / יורם שפירא
מאושר סל תרבות ארצי

לאורך תולדות המדינה, הספרות והקולנוע הישראליים הציעו סיפורי גבורה וביקשו להציב עבור קהל הילדים והנוער מודלים למנהיגות. באמצעות סיפורים אלה למדו דורות של ילדים ערכי נדיבות, אחווה, אומץ לב, מתן כבוד לאחר ושיתוף פעולה.

ההרצאה תציג את הגיבורים הצעירים של פעם ושל ימינו, בראי הקולנוע הישראלי.

במהלך ההרצאה נבחן את הקשר בין מאפייני סיפורי הגבורה ובין מאפייניה של התרבות הישראלית, המשתנה דרך התפקיד המרכזי שממלאות דמויות הילדים ובני הנוער בכל קבוצה המיוצגת בקולנוע הישראלי – החל מגיבורי "שמונה בעקבות אחד", וחסמב"ה וכלה בילדים ובני הנוער שמשמשים כמנהיגים בקולנוע הישראלי העכשווי.

הצעות לסרטים

כיתות ב' – ו': גיבורים קטנים, איגור ומסע העגורים, סיפור חצי רוסי, אילי ובן

כיתות ז' – ט': איגור ומסע העגורים, אילי ובן

כיתות י' – י"ב: הכוכבים של שלומי

למידע נוסף והזמנה

פעלולנים וקוסמים בקולנוע

א' - ו' משך הפעילות כשעה
מרצה: אלון גור אריה / יורם שפירא
מאושר סל תרבות ארצי

בעזרת דוגמאות מרתקות וקסמים יסופר על הקשר בין קוסמים ופעלולנים לקולנוע. מהקוסם מלייס במאה ה-19 שהמציא את הפעלול הראשון, דרך גיבורי הסרטים האילמים, המצאת החבובות, חיות מדברות ומודלים ממוחשבים תלת ממדיים שניתן להפיק בעזרת הסמארטפון.

הצעות לסרטים

כתות א'- ג': לילי המכשפה, אי.טי – חבר מכוכב אחר, מרי פופינס והדב פדינגטון (בתוספת תשלום).

כתות ד' – ו': מטילדה, הקוסם מארץ עוץ, נני מקפי, קספר, אי.טי – חבר מכוכב אחר, הוגו.

למידע נוסף והזמנה

זהות יהודית ולאומית בקולנוע הישראלי

ז' - י"ב משך הפעילות כשעה
מרצה: יורם שפירא / אמיר וולף / אלון גור אריה
מאושר סל תרבות ארצי

נוכחותה הדומיננטית של המשפחה בקולנוע הישראלי בעשור האחרון נראית לנו כמעט מובנת מאליה, ואולם, בקולנוע הישראלי המוקדם, של תקופת הקמת המדינה לא הופיעו כלל משפחות פרטיות, ואת מקומן תפסה קבוצה רחבה יותר – אנשי היישוב העברי – חלוצים ולוחמים. ההרצאה תכלול סקירה של השינויים שחלו בייצוגי המשפחה הישראלית בתקופות שונות– החל מעידן בו היא נעדרה מן המסך לטובת האדרת כוחו של הקבוצה המגשימה את החזון הציוני (הז'אנר הלאומי-הירואי), דרך תקופה בה היא שימשה כמקור לזהות אתנית (סרטי הבורקס) ועד ימינו.

הצעות לסרטים

כיתות ז'- ט': אילי ובן, אוסטרליה שלי, איגור ומסע העגורים, הקיץ של אביה.

כיתות י'- י"ב: כנפיים שבורות, אורחים לרגע, איים אבודים, הכוכבים של שלומי, מבול, מישהו לרוץ איתו, ערבים רוקדים – זהות שאולה.

למידע נוסף והזמנה

בריונות ואלימות בראי הקולנוע

ז' - י"ב משך הפעילות כשעה
מרצה: יורם שפירא / אמיר וולף / אלון גור אריה
מאושר סל תרבות ארצי

הקולנוע הוא המדיום התקשורתי הפופולארי ביותר בקרב בני נוער ומתבגרים. ככזה, המדיום עושה ניסיון מושכל לשקף בעיות חברתיות בוערות בתוך עלילות הסרטים המיועדים לקהל היעד. אחת הבעיות החוזרות המוצגות בקולנוע המודרני היא האלימות והבריונות בקרב בני נוער. בתוך מגוון של ז'אנרים, שלכאורה אין קשר ביניהם, הקולנוע מציג את הבריונים ואת ה"קורבנות" בצורה שברורה לבני נוער, על מנת שיוכלו לזהות ולהבין את הבעיה בצורה ברורה ונהירה. הטכניקות שונות (לעיתים הבעיה תוצג באופן קומי ולעיתים בריאליזם נוקב), אך המטרה אותה מטרה – להציג בבואה של המציאות, ולעיתים אף לנסות להציג פתרונות לבעיה. כמו כן, בשנים האחרונות, עם התפתחות התרבות הדיגיטלית, ניתן לראות יותר ויותר סרטים שמתמודדים עם אלימות, המתרחשת במרחב הווירטואלי תוך התייחסות למורכבות הטיפול בתופעה זו.

מטרת הרצאה זו היא להקנות לקהל המתבגרים כלים ראשוניים לזיהוי הבעיה במדיום אותו הם כל כך אוהבים, וכלים להתמודד עם ולנתח את תוצאותיה ודרכי הבעתה.

הצעות לסרטים

כיתות ז' – ט': יומני החופש, אני והחבר'ה.

כיתות י' – י"ב: משחקי ילדים, וסרמיל, יומני החופש, אלפא דוג, ילדי SSSR, המשגיחים, בית לחם, פנתר לבן, אמון, מנותקים, בריונות (כרוך בתוספת תשלום).

למידע נוסף והזמנה

ייצוג השואה בקולנוע העלילתי

י' - י"ב משך הפעילות כשעה
מרצה: אמיר וולף / יורם שפירא / אלון גור אריה
מאושר סל תרבות ארצי

"לכתוב שירה אחרי אושוויץ זאת ברבריות", ציטוט מפורסם זה הנחה במשך שנים רבות את הקולנוע העלילתי ומנע ממנו עיסוק אמיתי במאורעות השואה אך ככל שחלפו השנים ניסה הקולנוע שוב ושוב את כוחו בייצוג מה שהוגדר מראש "בלתי ניתן לייצוג".

בהרצאה נסקור כמה מהסרטים הבולטים בנושא וננסה להבין כיצד ניסה כל במאי להתמודד עם השואה. מדוע צילם שפילברג את "רשימת שינדלר" בשחור לבן? וכיצד השפיעה הביוגרפיה הפרטית של רומן פולנסקי על ההחלטות שלקח כאשר ביים את "הפסנתרן"? נבחן סרטים שהתייחסו לנושא הכואב בהומור כגון "החיים יפים", ועד לסרטים שיצרו מציאות דמיונית לחלוטין כגון "ממזרים חסרי כבוד" (קוונטין טרנטינו).

הצעות לסרטים

רשימת שינדלר, נקודת איסוף, התנגדות, ללא גורל, הזייפנים, הדיקטטור הגדול, סוד, המטרו האחרון.

למידע נוסף והזמנה

איך עושים סרט

א' - י"ב משך הפעילות כשעה
מרצה: יוחנן וולר / יורם שפירא / אלון גור אריה
מאושר סל תרבות ארצי

סדנה אינטראקטיבית ומהנה, בהשתתפות פעילה של התלמידים. וולר מביים, מצלם ועורך במהלך המפגש ארבעה סרטונים קצרצרים בהשתתפות "שחקנים" מתנדבים מתוך הקהל, באמצעותם הוא מסביר, ממחיש ומדגים "איך עושים סרט". לאחר צילומו של כל סרטון, הוא מוקרן בפני התלמידים.

הצעות לסרטים

כתות א' – ג': גיבור על נמלים, נומיאו ויוליה, הלקחנים, תזיזו ת'רגליים, גיבורים קטנים.

כתות ד' – ו': גיבור על נמלים, גיבורים קטנים, איגור ומסע העגורים, אנני, הקרקס.

כיתות ז'- ט': שיר אשיר בגשם, הסיפור שאינו נגמר, הוגו, הנסיכה הקסומה.

כיתות י' – י"ב: שיר אשיר בגשם, הוגו, שושנת קהיר הסגולה, פלזנטוויל, 400 המלקות, הארטיסט.

למידע נוסף והזמנה

הסיפור הקסום של תולדות הקולנוע

ד' - ט' משך הפעילות כשעה
מרצה: יורם שפירא / אמיר וולף / אלון גור אריה
מאושר סל תרבות ארצי

המפגש יעסוק בהיסטוריה הקסומה של הקולנוע – החל מסיפור המצאת הקולנוע, דרך המצאות ושכלולים שהביאו להתפתחותו כמדיום אמנותי בעל חשיבות מרכזית בתרבות המאה-20, ועד כניסת הטכנולוגיות החדשות בימינו (אנימציה ממוחשבת וקולנוע בתלת-מימד). סיפורנו ילווה בדוגמאות מתוך סרטי חלוצי הקולנוע (לומייר, מלייס, צ'אפלין) ומתוך סרטי קולנוע המספרים את קורותיו (למשל שיר אשיר בגשם והארטיסט).

בתום ההרצאה יוקרן הסרט הוגו – המספר את סיפורו של חלוץ הקולנוע ז'ורז' מלייס.

למידע נוסף והזמנה

מה גורם לנו לצחוק בקולנוע

א' - ט' משך הפעילות כשעה
מרצה: אמיר וולף / יורם שפירא / אלון גור אריה
מאושר סל תרבות ארצי

ההרצאה תבחן כמה מקטעי הקומדיה המופלאים בכל הזמנים.

את הצפייה בקטעי הסרטים תלווה השאלה: מה גורם לנו לצחוק בקולנוע? מהם האלמנטים החוזרים בסרטי קומדיה, וכיצד אמני הקומדיה הגדולים במאה ה-20, החל מצ'אפלין והאחים מרקס, יצרו סרטים שמצחיקים דורות של צופים ברחבי העולם כולו?

הצעות לסרטים

כתות א'- ג': תזיזו ת'רגליים, גשם של פלאפל, הקרקס, הדרדסים, לוני טונס חוזרים לאקשן, הלורקס (בתוספת תשלום).

כתות ד' – ו': זמנים מודרניים, הקרקס, רנגו, בית מלון לכלבים, החברים של ניקולא, הנסיכה הקסומה.

כיתות ז' – ט': הקרקס, הנסיכה הקסומה, שיר אשיר בגשם, בחזרה לעתיד, סודי ביותר.

למידע נוסף והזמנה

מהי הנפשה?

א' - ו' משך הפעילות כשעה
מרצה: תמי ברנשטיין / אלון גור אריה / יורם שפירא
מאושר סל תרבות ארצי

הרצאה מודרכת המסבירה מהי הנפשה, כיצד יוצרים אותה ובאילו אופנים ניתן לבטא תכונות אנושיות הן ברמת הציור הבודד והן ברמת יצירת התנועה. ההרצאה מלווה בהדגמה פעילה של עקרונות האנימציה באמצעות תוכנת מחשב, בהצצה אל "מאחורי הקלעים" של דמויות מוכרות, ובדוגמאות מתוך סרטי אנימציה פופולריים – להעשרת הרקע התיאורטי.

הצעות לסרטים

הלקחנים, תזיזו ת'רגליים, מלכת השלג, הרפתקאות טינטין, גיבור על נמלים, סרט לגו, ענק הברזל.

סרטים בתוספת תשלום: לשבור את הקרח, מפלצות בע"מ, הלורקס, גנוב על המיניונים, שיר הים.

למידע נוסף והזמנה

תולדות האנימציה

א' - י"ב
מרצה: תמי ברנשטיין / יורם שפירא / אלון גור אריה
מאושר סל תרבות ארצי

הרצאה המלווה בקטעי סרטונים נדירים ובה סקירה היסטורית של האנימציה מימיה הראשונים, כאוסף ציורי פנקס היוצרים אשליית תנועה, ועד סרטי התלת ממד של התקופה האחרונה, דוגמת Up, WALL-E וצעצוע של סיפור.
ההרצאה תדון בהשפעת הטכנולוגיה על האנימציה ויוצגו בה בין השאר סרט המחשב הראשון וסרטוני אנימציה מופשטת.

הצעות לסרטים

שלישיית בלוויל, Up, מארי ומקס, צ'יקו וריטה.

למידע נוסף והזמנה

קולנוע הומניסטי

ט' - י"ב משך הפעילות כשעה
מרצה: יורם שפירא
מאושר סל תרבות ארצי

כל סרט נושא בחובו, במודע או שלא במודע, מסרים על אודות העולם ובני האדם החיים בו. כיצד זה קורה? באילו דרכים פועל המבע הקולנועי כדי ליצור אצלנו הזדהות רגשית שיכולה לשנות עמדות כלפי מושאי הסרט? כיצד מסייעים הסגנונות האסתטיים בעיצוב האמירה של הסרט?

הצעות לסרטים

כיתות ט' – י"ב: בין הקירות, כשהנערים שרים

כיתות י' – י"ב: מחוברים לחיים, משפחת בלייה

למידע נוסף והזמנה

גזענות בקולנוע

ז' - י"ב
מרצה: יורם שפירא / אלון גור אריה
מאושר סל תרבות ארצי

העיסוק של הקולנוע הישראלי והבינלאומי בנושא הגזענות מגוון. החל מסרטים המציגים קונפליקטים בין גזעיים באופן שניתן לבקר כגזעני, ועד לסרטים המציגים גזענות באופן ביקורתי ופועלים להוקעת התופעה באמצעים קולנועיים.

במהלך המפגש נסקור את ייצוגי הפלסטינים והמזרחיים לאורך השנים בקולנוע הישראלי. נעמוד על השימוש בסטראוטיפים, יצירת סיטואציות קונפליקטואליות ונעביר ביקורת, באמצעות קטעים מהסרטים: צ'ארלי וחצי, חור בלבנה והמשגיחים. נסיים עם קטע מהסרט "גנדי", הממחיש את דרכי ההתמודדות הייחודיות של המנהיג ההודי עם גזענות.

בתום המפגש נערוך הקדמה קצרה לסרט יומני החופש.

למידע נוסף והזמנה

היכרות עם הקולנוע הישראלי

ז' - י"ב
מרצה: אלון גור אריה / יורם שפירא / אמיר וולף
מאושר סל תרבות ארצי

מסיפור התפתחותו של הקולנוע הישראלי ניתן ללמוד רבות על תהליכים שקרו בישראל ב- 70 שנות קיומה. הנושאים בהם בחר הקולנוע הישראלי לעסוק לאורך השנים, הדמויות אותן הציג, הנופים והמקומות, השפה והאווירה – מספרים לנו בתמונות וצלילים את סיפור התפתחותה של המדינה ותרבותה.
"סאלח שבתי" מציג באופן הומוריסטי את הקונפליקט העדתי שאפיין את החברה הישראלית לאורך מרבית שנותיה, ולמעשה מאפיין עד היום את מהותה כמדינה קולטת עלייה. הסרט הוליד ז'אנר שלם של סרטי הבורקס, שהיוו בידור פופולרי וחלקם אף הפכו לסרטי פולחן. נצפה בקטע מ"כץ וקרסו" ונעמוד גם על הצד האחר של סרטים אלה: הם הואשמו בגזענות, ושעתוק הפערים העדתיים.

נציץ לקטע מתוך "הוא הלך בשדות" כדי להבין את החשיבות והרצינות בה מטפל הקולנוע הישראלי בנושא הצבא והסכסוך היהודי-ערבי, ולאחר מכן נתענג על המעבר שעשה אסי דיין אל מאחורי המצלמה ולסאטירה השנונה שלו "גבעת חלפון אינה עונה". זהו סרט פולחן שניתן לשייכו לז'אנר הבורקס, אך הוא גם אחד הסרטים הראשונים שהעזו לבקר את צה"ל.

התבגרותם והתפתחותם של המדינה והקולנוע שלה מאפשרים בעשורים האחרונים קיומו של קולנוע עשיר ומגוון וקיומם של קולות ונקודות מבט שונים; למשל, בשנים האחרונות התרבו באופן משמעותי סרטים שנוצרו על ידי יוצרות-במאיות: "אפס ביחסי אנוש" הוא דוגמה מצוינת לכך, בעיקר כי הוא עוסק בנושא לכאורה גברי כמו הצבא, אך עושה זאת מנקודת מבט נשית; הסרט נכתב ובוים ע"י אישה (טליה לביא) וכל דמויותיו הראשיות הן נשים.
כזהו גם הסרט "ערבים רוקדים" המספק נקודת מבט מקורית, מעניינת והומוריסטית על יחסי יהודים-ערבים בישראל ותסריטו נכתב ע"י ערבי-ישראלי (סייד קשוע).

הצעות לסרטים

כתות ז' – ט': נודל, אילי ובן, גיבורים קטנים, סיפור חצי רוסי, אבוללה.
כתות י' – י"ב: וסרמיל, סאלח שבתי, שחור, מאחורי הסורגים, המשגיחים, ערבים רוקדים, סופת חול, בית לחם, מנפאואר, בלוז לחופש הגדול, הבן דוד.

למידע נוסף והזמנה

ביחד ולחוד בקולנוע

ג' - י"ב משך הפעילות כשעה
מרצה: אלון גור אריה / יורם שפירא
מאושר סל תרבות ארצי

לבתי ספר יסודיים

נסיון להביא סרט עברי ראשון – בעזרת סיפורה של חבורת נערים.
השימוש בנושא החבורה בסרטים כמו חסמבה.
הקמת הטלוויזיה הלימודית ויצירת תכנים שמביאים קולות שונים בחברה.
אמנים כמו שייקה אופיר והגשש החיוור שיצרו קיבוץ גלויות תרבותי.
אמנים ממקומות שונים בעולם יוצרים בארץ תוכן רבגוני.
הצגת סרטים בני זמננו כשהגרעין הסיפורי שלהם מחייב הצלחה כקבוצה. על כוח האחדות כתנאי להצלחה.

 

חטיבת ביניים ותיכונים

במפגש סוחף ומשעשע יספר הבמאי אלון גור אריה על החיבור בין אנשים שונים בעלילות סרטים דרך הדמויות הבלתי נשכחות של הקולנוע הישראלי. מהסרט העברי הראשון בו חבורת ילדים מתכנסת להצלת אחד מהם, דרך סיפורו של שייקה אופיר ועד הקולנוע ותכניות הטלוויזיה של היום. איך הצליח אפרים קישון לייצר שוברי קופות למרות שכשעלה לישראל לא ידע מילה בעברית? הסיפורים המרתקים מאחורי קיבוץ הגלויות הקולנועי הגדול בעולם.

הצעות לסרטים

בתי ספר יסודיים: מבצע ביצה (א-ו), גיבורים קטנים (ד-ו), אבוללה (ג-ו).
כיתות ז' – י"ב: – גבעת חלפון אינה עונה, סנוקר, מכתוב, השוטר אזולאי.

למידע נוסף והזמנה

איך נולד סרט מצוייר?

א' - י"ב משך הפעילות כשעה
מרצה: אלון גור אריה / יורם שפירא
מאושר סל תרבות ארצי

מפגש חווייתי בו יחשוף הבמאי והתסריטאי אלון גור אריה את אחורי הקלעים של יצירת סרטי האנימציה הגדולים של כל הזמנים; מניצוץ הרעיון הראשון דרך עיבוד אגדות עם לתסריטים ועד להקרנה על המסך הגדול. יחד ניכנס לראשם של אנימטורים, תסריטאים, במאים ומדובבים ונגלה בין השאר, איך נבנתה דמותו של באגס באני שחוגג בימים אלה 75 שנה? מניין הגיעה המנורה המקפצת בתחילת סרטי האנימציה הממוחשבת של פיקסאר? כיצד הצליחו תום, ג'רי ומרי פופינס לרקוד עם שחקנים אמיתיים? ומדוע השתמשו באסטרונאוטים של נאס"א כדי לצייר את "בת הים הקטנה"? המפגש מלווה בקטעי סרטים וצילומים נדירים מאחורי הקלעים.

למידע נוסף והזמנה

בניית מתח בקולנוע

ד' - ח' משך הפעילות כשעה
מרצה: יורם שפירא / אלון גור אריה
מאושר סל תרבות ארצי

איך הקולנוע מצליח לסקרן אותנו? איך הקולנוע מכניס אותנו לתוך הסיפור? למה אי אפשר להפסיק לצפות בסרט טוב וחייבים לדעת מה יהיה בסוף? או בקיצור: איך בונים מתח בקולנוע?
במפגש אינטראקטיבי זה נבדוק כיצד חושבים התסריטאי, הבמאי והצלם כשהם פונים למלאכת יצירת סרטים. ננתח קטע מסרט, נבין כיצד הדברים עובדים, ואז נזמין ילדים מהקהל לבמה ונצלם סרטון קצר בכיכובם. במהלך המפגש נשתף את הקהל בבחירות ובהחלטות – ונראה שגם אנחנו יודעים לבנות מתח בקולנוע!

הצעות לסרטים

אינדיאנה ג'ונס – שודדי התיבה האבודה, אבוללה, הנסיך הקטן, פן (2015), הגוניס.

למידע נוסף והזמנה

נס לא קרה לנו – סיפור הגבורה הציונית בראי הקולנוע

ט - י"ב משך הפעילות כשעה
מרצה: גלית רויכמן

ראשית היה "הכנר על הגג", מנגן את נעימת הלב היהודית ושומר על שיווי משקלו בזכות כוחה המייצב של המסורת. ואז הגיעה התנועה הציונית – זו שדוגלת ב"הוא הלך בשדות" – באותו צבר ישראלי, האחוז היטב בקרקע, נכון לשרת את עמו ולהקריב את חייו על מזבח בניין האומה. מאז עברו חלפו כמה עשורים, והנה מתחלפת ההליכה בשדות עם "ללכת על המים" – טקסטורה אחרת, חדשה, כזו שמרמזת על גאולה מסוג שכמותו טרם נראה כאן. אלו הן כמה נקודות מתוך המסע הקולנועי שאליו אתם מוזמנים לצאת – מסע העוקב אחר אתוס הגבורה הציוני והאופן שבו הוא בא לידי ביטוי על המסך הגדול.

הצעות לסרטים

יוסי וג'אגר, ילדי השמש.

למידע נוסף והזמנה

תראו מי מדברת – האישה החדשה בקולנוע הישראלי

ט - י"ב משך הפעילות כשעה
מרצה: גלית רויכמן

שוו בנפשכם שלוויליאם שייקספיר, המחזאי הגדול בכל הזמנים, יש אחות. כמוהו, גם היא ברוכת כישרון כתיבה ודמיונה עשיר ופורה. אלא שהאחות של שייקספיר, על אף כשרונה הרב, לעולם אינה יוצאת מתחומי המטבח אל מחוזות הכתיבה. בהיותה אישה החיה במאה ה-16, היא חסרה את ההזדמנות להשמיע את קולה ולתרום את תרומתה לתרבות האנושית. המסקנה – אם הייתה אחות כזו, שייקספירית, אנחנו ילידי המאה ה-20 לעולם לא היינו יודעים על קיומה. את הטענה הזו טוענת הסופרת הבריטית וירג'יניה וולף במאמרה המפורסם משנת 1929, "חדר משלה".

כמעט מאה שנים מאוחר יותר, ליתר דיוק ב-2006, יושבת לה בטבריה "אביבה אהובתי". אישה קשת יום וברוכת כישרון כתיבה. המרחק הגדול בין טבריה לתל אביב, בין הפריפריה הכושלת לבין "התפוז הגדול" של ישראל – מאיים לבלוע את כשרונה של אביבה ולמחוק את עצם קיומה. האם ייתכן שגם בימינו אנו, במציאות החברתית של ישראל בשנות האלפיים, לאחותו של שייקספיר אין שום סיכוי להיות סופרת בעלת שם? ברוכים הבאים ל"תראו מי מדברת" – סיפורה של האישה בקולנוע הישראלי.
ההרצאה מלווה בשילוב קטעים מתוך הסרט "אביבה אהובתי" והיא עוסקת בקו התפר שבין ספרות וקולנוע, בין תרבות לחברה.

למידע נוסף והזמנה

הרצאה: ערב מול הטלוויזיה

ט' - י"ב משך הפעילות כשעה
מרצה: גלית רויכמן

ב-2004 מפציעה על מסכי הטלוויזיה הסדרה "מרחק נגיעה". היא נפתחת בכתובית "צו פיוס! אין לנו ארץ אחרת", ובכך מבהירה לצופים הישובים בבתיהם כי אין זו סתם דרמה טלוויזיונית אלא מסע חברתי שבו כולנו מצווים לקחת חלק. זמן לא ארוך אחר כך, מגיעה אלינו הביתה "סרוגים". בנימה אידיאולוגית פחות אבל בלא פחות חן, מלמדת אותנו הסדרה שיעור בדו קיום בין דתיים וחילוניים. הצלחת "סרוגים" פותחת את שערי הנמל הטלוויזיוניים גם לסדרה המהפכנית הבאה "עבודה ערבית" שכבר אינה תחומה לשיח המצומצם שבין יהודים וערבים אלא פורשת בפנינו מציאות רב-תרבותית סוערת ומגוונת, כזו שחוגגת את ריבוי הקולות החיים זה לצד זה בהוויה הישראלית. בהמשך מסתערת עלינו "זגורי אימפריה" שקוראת תיגר על תפיסת כור ההיתוך הבן-גוריונית, ומבין המנות האחרונות שמוגשות לנו בפריים טיים של עונת השידורים קשה להתעלם מנוכחותה של "נבסו" המביאה אלינו את קולם של יוצאי העדה האתיופית. כל אלו, סדרות הדרמה מהשנים האחרונות, משקפות את תהליך השינוי העמוק שעוברת התרבות הישראלית. יחד נצא למסע שחוקר סצנות מתוך הסדרות, ובוחן את הסאב-טקסט הטמון בהן. חשבון הנפש הטלוויזיוני הוא מראה מרתקת, ואף אופטימית, לפניה המתבגרות של החברה הישראלית.

הצעות לסרטים

וסרמיל, ישמח חתני, ערבים רוקדים, המשגיחים, ציון ואחיו, ביקור התזמורת, מדוזות, מסעות ג'יימס בארץ הקודש.

למידע נוסף והזמנה

החברה הישראלית באה לסרט

ז' - י"ב
מרצה: יורם שפירא

מסיפור התפתחותו של הקולנוע הישראלי ניתן ללמוד רבות על תהליכים שקרו בישראל ב- 70 שנות קיומה. הנושאים בהם בחר הקולנוע הישראלי לעסוק לאורך השנים, הדמויות אותן הציג, הנופים והמקומות, השפה והאווירה – מספרים לנו בתמונות וצלילים את סיפור התפתחותה של המדינה ותרבותה.

"סאלח שבתי" מציג באופן הומוריסטי את הקונפליקט העדתי שאפיין את החברה הישראלית לאורך מרבית שנותיה, ולמעשה מאפיין עד היום את מהותה כמדינה קולטת עלייה. הסרט הוליד ז'אנר שלם של סרטי הבורקס, שהיוו בידור פופולרי וחלקם אף הפכו לסרטי פולחן. נצפה בקטע מ"כץ וקרסו" ונעמוד גם על הצד האחר של סרטים אלה: הם הואשמו בגזענות, ושעתוק הפערים העדתיים.

נציץ לקטע מתוך "הוא הלך בשדות" כדי להבין את החשיבות והרצינות בה מטפל הקולנוע הישראלי בנושא הצבא והסכסוך היהודי-ערבי, ולאחר מכן נתענג על המעבר שעשה אסי דיין אל מאחורי המצלמה ולסאטירה השנונה שלו "גבעת חלפון אינה עונה". זהו סרט פולחן שניתן לשייכו לז'אנר הבורקס, אך הוא גם אחד הסרטים הראשונים שהעזו לבקר את צה"ל.

התבגרותם והתפתחותם של המדינה והקולנוע שלה מאפשרים בעשורים האחרונים קיומו של קולנוע עשיר ומגוון וקיומם של קולות ונקודות מבט שונים; למשל, בשנים האחרונות התרבו באופן משמעותי סרטים שנוצרו על ידי יוצרות-במאיות. "אפס ביחסי אנוש" הוא דוגמה מצוינת לכך, בעיקר כי הוא עוסק בנושא לכאורה גברי כמו הצבא, אך עושה זאת מנקודת מבט נשית; הסרט נכתב ובוים ע"י אישה (טליה לביא) וכל דמויותיו הראשיות הן נשים.
כזהו גם הסרט "ערבים רוקדים" המספק נקודת מבט מקורית, מעניינת והומוריסטית על יחסי יהודים-ערבים בישראל ותסריטו נכתב ע"י ערבי-ישראלי (סייד קשוע).

הצעות לסרטים

כתות ז' – ט': נודל, אילי ובן, גיבורים קטנים, סיפור חצי רוסי, אבוללה.
כתות י' – י"ב: וסרמיל, סאלח שבתי, שחור, מאחורי הסורגים, המשגיחים, ערבים רוקדים, סופת חול, בית לחם, מנפאואר, בלוז לחופש הגדול, הבן דוד.

למידע נוסף והזמנה

מסנוקר ועד חלפון – 70 שנות קומדיה ישראלית

ז'-י"ב משך הפעילות כשעה
מרצה: אלון גור אריה

מה הסיפור האמיתי מאחורי "מבצע סבתא"?, מה קרה מאחורי הקלעים של "גבעת חלפון אינה עונה?", הבמאי אלון גור אריה עם הסיפורים והסודות מאחורי קומדיות הפולחן הישראליות הטובות בכל הזמנים שכולם אוהבים לצטט: מהמקור האיראני לצ'רלי וחצי דרך "השוטר אזולאי" ו"סאלח שבתי" שהביאו אותנו לטקס האוסקר ועד הקשר למאכל הבורקס.

הצעות לסרטים

"השוטר אזולאי", "גבעת חלפון אינה עונה", "תעלת בלאומילך", "סלאח שבתי", "חגיגה בסנוקר".

למידע נוסף והזמנה

ייצוג הסכסוך הישראלי פלסטיני בקולנוע הישראלי

י'- י"ב משך הפעילות כשעה
מרצה: אסף לפיד / יורם שפירא / אמיר וולף

כבר יותר ממאה שנה, מאז ראשית הציונות, עומד היחס של התנועה הציונית אל הערבים ואל מדינות ערב הסובבות אותנו במרכז השיח המקומי. כפועל יוצא עומדת שאלת הייצוג של דמות הערבי בכלל והעיסוק בסכסוך הישראלי-פלסטיני בפרט במרכז היצירה הקולנועית הישראלית, העלילתית והתיעודית. במסגרת המפגש נבחן את השינוי בייצוג של דמות הערבי בקולנוע הישראלי החל מתקופת הז'אנר הלאומי- הרואי ועד לקולנוע העכשווי.

הצעות לסרטים

בית לחם, ביקור התזמורת, ערבים רוקדים, עג'מי, אוונטי פופולו, הנסיך הירוק.

למידע נוסף והזמנה

תרבות דיגיטלית

י'- י"ב משך הפעילות כשעה
מרצה: יורם שפירא / אמיר וולף

אנו חיים בעולם שונה מאוד מהעולם שהיה לפני 10-15 שנה, כאשר חיי החברה והבידור מתרחשים ברשת. "העולם הווירטואלי" כבר מזמן לא ווירטואלי – הוא עולם אמיתי בו מתקיימים חיי החברה לטוב ולרע.
מהפכת המחשוב הביאה עמה תופעות שונות בהן שינויים קוגניטיביים – אנו חושבים ומתקשרים במספר ערוצים במקביל (מולטי טאסקינג), ונמצאים במספר מקומות בו זמנית – בנוסף למיקומנו הפיזי.

מציאות זו יוצרת קונפליקטים, חוסר הבנה, בעיות תקשורת וסכנות. דרך קטעי סרטים נציג ונדון בהיבטים שונים של המציאות החדשה, אתגריה וסכנותיה.

הצעות לסרטים

הרשת החברתית, התעלות, אמון, מנותקים, קאטפיש (בתוספת תשלום).

למידע נוסף והזמנה