רכישת כרטיסים

המרוץ אל האוסקר הבינלאומי הטוב ביותר

21/12/21 צוות הסינמטק

בכל שנה עשרות מדינות מכל פינה על גבי הגלובוס – כן, גם ישראל – שולחות סרט אחד שנבחר בקפידה לארצות הברית, בתקווה שיוכל להיות מועמד לאוסקר בקטגוריית הסרט הבינלאומי הטוב ביותר, ובכך קצת לטבול באגם המוזהב של יוקרת הפרסים הקולנועית. הסרטים עצמם, חלקם מהידועים והמפורסמים ביותר של השנה וחלקם עלומים לחלוטין, מצטופפים יחד ומחכים שיצביעו עבורם.
לאחר שהאקדמיה האמריקאית לקולנוע בודקת את הכשירות שלהם (כלומר, שלפחות 51% אחוז מהדיאלוגים בסרט אינם בשפה האנגלית), מתחיל תהליך הבחירה שבתחילה מצטמצם ל-15 סרטים, ואז, ביום הכרזת המועמדים הכללית של האוסקר, מוכרזים החמישה שיעלו לגמר הגדול.

השנה, 2021, נשלחו לטקס האוסקר ה-94 לא פחות מ-92 סרטים, כולם מקווים להיות חלק מהחגיגה הגדולה. אנחנו בסינמטק חולון הצלחנו לתפוס בזמן ולהקרין תריסר מהם להנאת צופינו, כדי לנסות ולחשוף כמה שיותר מהעושר הקולנוע הבינלאומי של השנה.

אוסטריה – "חופש מוחלט" (הוקרן בדצמבר)
הדרמה הגרמנית-אוסטרית של סבסטיאן מייזה הוקרנה בפסטיבל קאן, ובארץ נכחה גם בתוכניית פסטיבל ירושלים. השחקן הגרמני הנפלא פרנץ רוגובסקי מגלם את הנס, שבעקבות נטייתו המינית מוצא את עצמו נכלא שוב ושוב לאחר שנתפס מממש את אהבתו הלא חוקית. אבל החוקים הנוקשים והאפלייה לא יעצרו אותו מלחפש אהבה, וכך שוב ושוב ימצא לעצמו נחמה גם במקומות הכי פחות צפויים.

איטליה – "יד האלוהים" (יוקרן בינואר)
סרטו של זוכה האוסקר פאולו סורנטינו ("יפה לנצח") הוקרן לראשונה בפסטיבל ונציה, ויצא להקרנות מסחריות בישראל רגע לפני שהגיע לנטפליקס. בסרטו האישי ביותר, הבמאי האיטלקי המהולל מביא סיפור התבגרות נאפוליטני שעוסק באהבה ובאובדן דרך עיניו של בחור צעיר, כל זה על רקע האירוע המרגש ביותר בעולם – הגעתו של מלך הכדורגל דייגו מראדונה לקבוצה המקומית.

איסלנד – "טלה" (יוקרן בינואר)
מעשייה משונה ויוצאת דופן שהוקרנה בפסטיבל קאן, מאת הבמאי ולאדימיר יוהאנסון, שהיה גם איש אפקטים בהוליווד. השחקנית הבינלאומית נומי ראפאס ("נערה עם קעקוע דרקון") מגלמת חוואית אי שם בערבות איסלנד, שחיה עם בעלה ומייחלת לילד משלה. יום אחד משאלתה מתגשמת, אבל באופן מאוד לא צפוי. מאוד מאוד לא צפוי.

בולגריה – "פחד" (הוקרן בדצמבר)
הסרט הקטן הזה סחף את פסטיבל חיפה והפך לשיחת היום לפני שאפילו נקנה להפצה בארץ. מדובר בדרמה קומית ומפתיעה, המצולמת בשחור לבן מרהיב, ומספרת על חברות אמיצה בין אלמנה קשוחה בעיירה בולגרית נידחת, ובין מהגר אפריקאי שנקלע למקום. כל זה על רקע הדעות הקדומות ושנאת החינם של התושבים המקומיים. איוואליו ריסטוב ביים.

טורקיה – "הדרך של חסן" (הוקרן באוקטובר)
דרמה שהוקרנה פסטיבלי קאן וירושלים 2021, מאת הבמאי המהולל סמיח קפלונגלו ("דבש"). חקלאי שירש חלקת אדמה גדולה ממשפחתו מגלה שהממשלה רוצה להקים אנטנה גדולה בשטחו, ממש ליד העץ בו בילה את רוב ילדותו. בזמן שהוא נאבק בגזרה הזו ובעוד חזיתות אחרות מבית ומחוץ, חסן מנסה בעצמו לשמור על הראש מעל המים, וגם להשקיט את נפשו הסוערת בעולם של החזק שורד ולחיצות ידיים מתחת לשולחן.

יפן – "הנהגת של מר יוסוקה" (יוקרן בינואר)
מבוסס על סיפור מאת הארוקי מוראקמי, הסרט הארוך והמשובח הזה זכה בפרס התסריט בקאן, ומאז קיבל גם את תארי סרט השנה מתאי המבקרים של לוס אנג'לס וניו יורק, מה שכמעט ומבטיח לו מקום בחמישייה הסופית של האוסקר. סרטו של ריוסוקה המאג'וצי עוסק בבמאי ושחקן תיאטרון שלאחר טרגדיה אישית נוסע להירושימה על מנת לביים עיבוד לצ'כוב, ושם מתחבר עם נהגת צעירה ושתקנית.

מרוקו – "קצב מרוקאי" (יוקרן בינואר)
הדרמה המוזיקלית של נביל עיוש הוקרנה בפסטיבל קאן ומשם הגיעה לחיפה. הכל מתחיל כאשר מורה צעיר, ראפר לשעבר, מגיע למרכז לימודי בקזבלנקה שם הוא פותח חוג ראש והיפ-הופ. התלמידים הצעירים נסחפים אחרי הסגנון המוזיקלי, ומוצאים בו דרך לבטא את עצמם ואת המצוקות שלהם, אבל לא כולם רואים את זה בעין יפה. הדברים מגיעים לנקודת רתיחה לקראת הופעת סוף השנה, כאשר הפלגים השמרנים מצטברים בחוץ ומנסים לעצור את האירוע.

נורבגיה – "האדם הגרוע בעולם" (הוקרן בדצמבר)
דרמה קומית רומנטית שלא מפחדת לגעת בכל מה שנפלא וכואב בחיים שלנו. הבמאי הנהדר יואכים טרייר מוביל אותנו דרך הבחירות והמשגים של ג'ולי (רנאטה ריינסווה, שזכתה על הופעתה בפרס השחקנית של פסטיבל קאן), כאשר היא מחפשת את דרכה בחיים, ומתאהבת בשני גברים שונים לחלוטין. אנדרס דניאלסון ליי מגלם את אהובה הראשון, אמן קומיקס רגיש, וגם הוא מעניק את אחת מהופעות השנה.

פולין – "ללא עקבות" (יוקרן בינואר)
מבוסס על הסיפור האמיתי שהסעיר את פולין ב-1983. לאחר שגרגור, סטודנט צעיר ובנה של משוררת מתנגדת לשלטון, מוצא את מותו בהפגנה, הרשויות מנסות בתחילה להמעיט מחשיבות המקרה. אך כאשר עשרים אלף איש צועדים אחר ארונו של גרגור ברחובות ורשה, מתקבלת החלטה להשתמש בכל האמצעים של המשטר הקומוניסטי כדי למנוע מחברו של גרגור, העד היחיד למעשה, להגיע לבית המשפט. יאן פ. מטושינסקי ביים.

רוסיה – "להרפות את האגרופים" (הוקרן בנובמבר)
דרמה עוצמתית שזכתה בפרס העריכה של פרסי הקולנוע האירופאי, ובפרס מסגרת מבט מסוים של פסטיבל קאן. אדה הצעירה מתפקדת כעמוד התווך של התא המשפחתי המורכב מאחיה הצעיר והתלותי, ואביה המזדקן והנוקשה, אתו היחסים הנעים בין אהבה לשנאה, ומאיימים על עצמאותה. כאשר אחיה הגדול, שהצליח להימלט לעיר הגדולה, בא לביקור, אדה מאמינה שזה הסיכוי שלה לברוח מהאחיזה של הגברים בחייה.

צרפת – "טיטאן" (הוקרן בדצמבר)
הסרט שעשה היסטוריה בפסטיבל קאן, כאשר הפך בסך הכל לסרט השני שביימה אישה הזוכה בפרס דקל הזהב היוקרתי. בסרטה השני הסך הכל, ג'וליה דוקארנו הגישה סרט מטורלל ועוכר שלווה, שהוציא תגובות די קיצוניות מהקהל בכל מקום בו הוקרן. ובהחלט, זה איננו סרט פשוט לצפייה, אבל באמת שמדובר בחוויה מסוג אחר. על העלילה כמעט אי אפשר להרחיב יותר מדי, וגם אם נספר לכם לא תאמינו, אז פשוט כדאי לראות בעצמכם. אם יש לכם אומץ.

קוסובו – "כוורת" (הוקרן בנובמבר)
אחד הסרטים המפתיעים ביותר של השנה, מאת בלרטה באשולי, מביא סיפור מעורר השראה על אישה אחת אמיצה שמסרבת לתת לאחרים לנהל את חייה, ותעשה הכל כדי לשמור על עתיד משפחתה. בזמן שהיא מחכה לבשורות על בעלה שיצא להילחם וטרם שב, פאריג'ה מבינה שהיא חייבת לעשות מעשה, ומחליטה למצוא דרך להתקיים כלכלית, זאת על ידי רדיית דבש והפקת ריבות, אותן תמכור למרכולים האיזוריים. גברי הכפר שלה ממש לא מרוצים מהעצמאות שהיא מציגה, אבל זה לא יעצור בעדה, ובעזרת שאר נשות המקום תנצח את הדעות הקדומות.

עוד נציגים שכדאי לשים אליהם לב ויגיעו לסינמטק חולון בהמשך 2022:
בלגיה – "מגרש משחקים", דנמרק – "לברוח", פינלנד – "תא מספר 9", גרמניה – "הגבר המושלם שלך", וישראל – "ויהי בוקר".